Nieuws & Acties

Stortvloed van gokreclames roept grote weerstand op

Nog geen 3 maanden na de opening van de online gokmarkt in Nederland en de stortvloed van gokreclames kan al op hevige weerstand rekenen. In de politiek, journalistiek, talkshows, en zelfs bij onze eigen redactie van Casino.nl. 

Het is vrijdagavond en presentator Wilfred Genee kondigt het eerste reclameblok van Veronica Inside aan. De ene na de andere gokreclame komt voorbij en dat is tijdens de 2 reclameblokken daarna niet veel anders. Ook na afloop van VI stoppen de reclames niet. 

Dat was me eerder al opgevallen, maar iets in me triggert plots een gevoel van afgrijzen: dit kan gewoon echt niet, het is too much. Dat zullen mensen die mij kennen hoogst opmerkelijk vinden, want ik ben immers die liefhebber van het eerste uur. In de dagen na het moment merk ik echter dat ik niet de enige ben die ontstemd is. Nederland heeft genoeg van de reclames. 

Alles over kansspelverslaving? Lees alles over gokverslavingen.

Nederland heeft genoeg van de gokreclames

Ken je het gevoel dat als er iets in je getriggerd wordt, dat alles omtrent dit onderwerp je ineens nog veel meer begint op te vallen? Nou, zoiets gebeurt dus ook met mij. In de dagen na mijn eerste moment van afgrijzen stuit ik op het ene na het andere bericht over kritiek, afkeer en zelfs angst voor de gokreclames. Ik lees een artikel van de NRC waarin zorgen worden geuit door experts uit de verslavingszorg, terwijl iets soortgelijks aan de orde komt in artikelen van onder meer van het AD en de Volkskrant. Die zorgen alom snap ik wel, want hoewel ik het aantal reclames niet heb geteld tijdens de uitzending VI denk ik niet dat ik overdrijf als ik schrijf dat het er zo de 20 stuks waren (3 reclameblokken tijdens het programma en één blok na afloop). En dat in iets meer dan 90 minuten minuten tijd. 

Tweede Kamer wil verbod op tv gokreclames

Het is reden voor de politiek om aan de bel te trekken, wat zelfs tot een debat heeft geleid in de Tweede Kamer op 15 december 2021. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft daarbij gestemd voor een algeheel verbod op gokreclames. Motie nummer 186 van Michiel van Nispen (SP) om reclame voor risicovolle kansspelen te verbieden, kan onder meer rekenen op de steun van regeringspartijen CDA en ChristenUnie. Het is door de stemming nog niet meteen gedaan met gokreclames op televisie. Eerst moet demissionair minister van Rechtsbescherming Sander Dekker kenbaar maken hoe hij precies invulling gaat geven aan de aangenomen motie. In een reactie aan het AD geeft de demissionair minister aan eerst “rustig te zullen kijken hoe hij invulling aan de motie geeft”. Dekker is zelf niet overtuigd of een totaalverbod überhaupt wel “wenselijk is”. 

Bekijk de stemmingen over de moties in Debat Gemist van de Tweede Kamer:

Ook onderwerp van gesprek in talkshows

Talkshows en andere actualiteitenprogramma’s hebben het er ook over en nodigen specialisten uit om uitleg te komen geven. Het satirische Even tot hier doet het nog op de meest luchtige manier, maar is op komische wijze toch kritisch over “hoe het stikt van de gokreclames”. Cabaretier en presentator Niels van der Laan zegt op een toon dat ergens tussen verbazing en irritatie inzit dat het “niet meer normaal is hoeveel reclames het zijn” terwijl Jeroen Woe de vergelijking maakt met Rotterdamse bakstenen, “want je wordt ermee doodgegooid.”. De talkshow M van Margriet van der Linden besteedt er ook aandacht aan en nodigt daarbij verschillende tafelgasten uit. Opvallend is dat er alleen experts uit de zorg komen opdagen, maar dat niemand van de Kansspelautoriteit (KSA) tekst en uitleg komt geven. EenVandaag heeft het in de uitzending van 29 november 2021 al wel over een nieuwe reclamecode die op dat moment in de maak is. 

Nieuwe Reclame Code grijpt in

Die nieuwe Reclame Code komt er een paar weken later en gaat eerder deze week in op 15 december 2021. De betrokken legale online casino’s, en verschillende omroepen, en mediapartijen zijn de code onderling overeengekomen. De Stichting Reclame Code zal daarbij toezien op naleving van de code en klachten over de reclames in behandeling nemen. In de reclame code is onder meer bepaald dat er nog maar 3 gokgerelateerde reclames per blok uitgezonden mogen worden. Ook mag iedere reclame maximaal 30 seconden duren. De Reclamecode Online Kansspelen is een vorm van zelfregulering en geen initiatief van de Kansspelautoriteit of de Nederlandse overheid. De reclamecode kan het best worden gezien als een aanvulling op de Wet Kansspelen op Afstand (Koa).

Meer weten? Lees alles over de huidige gokwet Koa

De bepalingen in de nieuwe Reclame Code zijn als volgt:

  • Gokreclames mogen niet aanzetten tot onverantwoord of impulsief gedrag. Taalgebruik als “Pak je kans” en “Gok nu” zijn niet toegestaan. 
  • De suggestie wekken dat dure uitgaven kunnen worden gedaan met verdiensten aan online kansspelen is niet toegestaan. Dure merken en objecten mogen niet gebruikt worden als symbool van rijkdom. 
  • Reclames mogen niet het idee wekken dat gokken voor geluk of sociale acceptatie zorgt. 
  • Er mogen geen reclames worden getoond waarbij het lijkt alsof spelers invloed hebben op de uitkomst. 
  • Er mogen ook geen online gokadvertenties worden getoond tussen 06:00 en 21:00. 

Eerder was door de Kansspelautoriteit al bepaald dat:

  • Gokreclames alleen tussen 21:00 en 06:00 mogen worden getoond op tv. 
  • Er geen gokreclames mogen worden getoond op sociale media waar veel jongeren op actief zijn, zoals Instagram en Tiktok. 
  • Er geen gebruik mag worden gemaakt van modellen of figuranten in de reclames die jonger zijn dan 24 jaar. Ook mogen zij geen uiterlijk hebben van jonger dan 24.
  • Er geen gebruik mag worden gemaakt van actieve beroepssporters. 

Meer weten over de KSA? Lees alles over de Kansspelautoriteit

Waar is het allemaal om te doen?

De kritieken gaan met name over het volume van de reclames, iets dat ook ikzelf dus had ondervonden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de campagnes best gaaf om te zien. Die van BetCity met Andy van der Meyde bijvoorbeeld of die heerlijke reclames van de TOTO met Nathan Rutjes. Het zijn ook niet zozeer de reclames zelf die aanstootgevend zijn, het is meer de dichtheid van de reclames per reclameblok. Dat gevoel van afkeer is op zich hartstikke logisch lijkt me, want vervang 20 gokreclames in anderhalf uur tijd door 20 reclames over wasmachines en niemand in Nederland kan nog een wasmachine zien. En dan te bedenken dat de stortvloed van gokgerelateerde reclames nu al een paar maanden aanhoudt. Mijn afkeer baseer ik slechts op iets meer dan 1.5 uur tv kijken. 

Meeste legale casino’s maken reclame

De meeste van de aanbieders die beschikken over een licentie van de Kansspelautoriteit promoten hun diensten via meerdere kanalen. Zo zijn de reclames te zien op sociale media als Facebook, via online advertenties tijdens het surfen op het internet, op billboards langs de weg, via radio reclames en dus vooral ook op tv. Naast het promoten van de producten en diensten hebben de reclame uitingen ook als doel om de kanalisatie te bevorderen — de begeleiding van spelers van het illegale aanbod naar de legale websites. Dat is hartstikke nobel allemaal, maar de overvloed aan reclames zorgt er volgens experts echter voor dat er een hele nieuwe doelgroep wordt aangeboord; zij die nu ineens een online gokje willen wagen en vóór het zien van de reclames die behoefte nog niet hadden. Op tv zijn de volgende reclames te zien, die nogmaals, best vermakelijk zijn:

Meer weten? Lees alles over de legale online casino’s in Nederland

Voormalig Koning TOTO Andy van der Meyde maakt “transfertje” naar BetCity:

Meer over BetCity? Lees onze BetCity review.

“Ja, ja”, Batavia, hét online casino van Nederland:

Meer over Batavia? Lees onze Batavia Casino review.

Tombola, dé bingo site van Nederland:

Meer over Tombola? Lees onze Tombola review.

TOTO heeft nu ook een online casino:

… Maar gooit het over een andere boeg en promoot vooral bewustzijn:

Meer over TOTO casino? Lees onze TOTO casino review.

Bet365, ’s werelds favoriete merk voor online sportwedden nu ook in Nederland:

Meer over Bet365? Lees onze Bet365 review

Ook Holland Casino zet in op verantwoordelijk spelen: Leef spannend, niet roekeloos:

Meer over Holland Casino? Lees onze Holland Casino Online review

Fair Play Casino doet hetzelfde en benadrukt “Fair” gokken:

Meer over Fair Play? Lees onze Fair Play Casino review.

Reacties vanuit de zorg

Terwijl het vanuit de Kansspelautoriteit akelig stil is gebleven, hebben kritische verslavingsdeskundigen wel uitgebreid van zich laten horen door aan te schuiven bij talkshows, mee te praten in radioprogramma’s, of hun mening te geven in online publicaties. Om diezelfde reden heb ik contact gezocht met de zorg, want als ik mij als casino liefhebber al grote zorgen maak om alle reclames, dan zal dat al helemaal gelden voor iemand die gokverslaafden onder bedwang moet houden. De reclames kunnen dan weliswaar zijn bedoeld voor de kanalisatie om zo mensen van het illegale naar het legale aanbod te brengen, maar zoveel reclames kan eigenlijk alleen maar averechts werken.


Dat vindt ook Feite Hofman, die je hierboven al voorbij zag komen in zijn bijdrage aan EenVandaag. In een reactie aan Casino.nl laat Hofman weten:

Reacties uit de zorg op stortvloed gokreclames
Er waren inderdaad bizar veel gokreclames al is dat niet verrassend, want veel mensen (waaronder ik zelf) hadden dit al voorspeld en ervoor gewaarschuwd. Gokbedrijven, legaal of illegaal, staatseigendom of privaat, zullen altijd de grenzen blijven opzoeken. Het zit in hun DNA en zelfs in hun verdienmodel. Het is prima dat de gokbranche aan zelfregulatie wil doen, maar het zijn uitgerekend deze bedrijven die meewerken aan de Reclame Code. Een dergelijk initiatief moet worden gedaan door een onafhankelijke en externe organisatie. Gokken is een gevaarlijk en riskant product. Totdat zo’n externe commissie er is, lijkt me voor nu het meest logisch dat alle reclames van de buis gaan.

Reactie Feite Hofman op de stortvloed van gokreclames:
feite hofman deskundige gokverslaving

Feite Hofman, Eigenaar PoGG / voorzitter Stichting AGOG Nederland

BetCity-ambassadeur Andy van der Meijde snapt de ophef niet

Alle kritiek op de gokreclames snapt BetCity-ambassadeur Andy van der Meijde maar weinig van. Dat geeft de ex-voetballer aan in de radio talkshow Spraakmakers op NPO Radio 1. Volgens Van der Meijde is het belangrijk dat er limieten kunnen worden ingesteld op de website en is het anders dan vroeger toen gebruikersgegevens nog niet werden geregistreerd. Daarmee verwijst de voormalig international naar zijn vader die in het verleden gokverslaafd was door overmatig bezoek aan fysieke casino’s. Online kan dat niet meer, omdat de speelsessies dan halt toe worden geroepen. Tegelijkertijd geeft de goedlachse Van der Meijde wel aan dat hij zelf niets van gokken snapt, ook niet online. 

Dat hij het gezicht is van BetCity heeft volgens hem meerdere reden:

Zo “zat hij (als voormalig Koning TOTO) al in het wereldje”, zijn de oprichters van BetCity vrienden van hem, en bracht de samenwerking ook “heel veel geld” op. En, zo sluit Van der Meijde af: “Als ik het niet doe, dan doet iemand anders het wel”. 

Naast de BetCty-ambassadeur komen ook ex-gokverslaafde Marco Smit en hoogleraar Sport en Recht Marjan Olfers aan het woord in de radio uitzending. Deze luister en kijk je hieronder. Het stuk met Andy van der Meijde hoor je vanaf 10:05.

Andy van der meijde spraakmakers gokken

Het laatste woord is nog niet gezegd

Al tijdens de debatten over het aannemen van de nieuwe gokwet in de periode van 2019 en daarvoor, blijkt het reclamebeleid meerdere keren een heikel punt en Diederik van Dijk van de SGP en Tineke Strik van GroenLinks laten dan al weten voorstander te zijn van een totaalverbod op online gokreclames. Minister Sander Dekker ontraadt op dat moment de moties die zijn ingediend. Met alle kritiek van de laatste maanden lijkt laatstgenoemde nu aan het kortste eind te trekken en dat heeft hij toch wel een beetje aan zichzelf te danken. Hoe groot liefhebber ik ook ben van online casino’s en de diensten die zij nu eindelijk legaal mogen aanbieden; wat er de laatste tijd allemaal voorbij is gekomen qua zendtijd in gokreclames gaat in tegen alles wat de overheid wilde bereiken met het reguleren van de online kansspelmarkt. Vanavond om 20:30 zit ik weer voor de buis en kijk ik met een extra kritisch oog naar de reclameblokken. Mijn verwachting? Dat deze discussie nog lang niet ophoudt, want 12 gokreclames in iets meer dan anderhalve uur is nog steeds veel te veel. 

Verantwoord gokken voorop

Casino.nl gaat sinds 2008 mee en is groot liefhebber van alles dat met (online) kansspelen te maken heeft. Toch staat bij ons ook het speelplezier boven al het andere. Wij maken ons daarom hard voor verantwoord spelen. 

Voel jij je niet comfortabel over jouw eigen speelgedrag? Lees meer over verantwoord gokken of neem contact op met:

Gerelateerde content