Wanneer gaan de casino’s weer open? Over casino’s en corona
Speel bij online casino's met een Nederlandse vergunning
Op 5 februari 2019 was het dan zover: het moment dat de Eerste Kamer het Wetsvoorstel Kansspelen op afstand in plenaire behandeling nam. Wat dat betekent? Dat de ministers de mogelijkheid hebben besproken om online kansspelen in Nederland te legaliseren. En dat leverde in dit geval zowel voor- als tegenstanders op.
update 11 februari 16:00: samenvatting brief van minister Dekker
Hoewel debatten in politiek Den Haag altijd om van te smullen zijn, wordt het nog boeiender als het een onderwerp betreft dat ons dagelijks bezighoudt: de Nederlandse gokmarkt. Reden genoeg dat we er verwachtingsvol voor klaar zaten,net als honderden andere kijkers van het gestreamde live debat. Op het hoogtepunt waren er zelfs 350 kijkers, en zonder te willen speculeren dat het om alleen maar voorstanders ging, kunnen we ons wel voorstellen dat iedereen zo snel mogelijk uitsluitsel wil. Toch zullen we met z’n allen in elk geval tot dinsdag 12 februari geduld moeten hebben, dan wordt het debat namelijk hervat.
Het wetsvoorstel Kansspelen op afstand(Wok) moderniseert de Wet op de kansspelen en de Wet op de kansspelbelasting (Wet KSB). Dit wetsvoorstel moet het onder strenge voorwaarden mogelijk maken dat online kansspelen in Nederland kunnen worden gespeeld. Tijdens het debat is gebleken dat een aanzienlijk deel van de Kamer twijfels heeft over de handhaving van de wet, de waarschijnlijke toename van gokverslaafden, de negatieve invloeden van gokreclames en hoe er onderscheid moet worden gemaakt tussen legale en illegale aanbieders. Ondanks de antwoorden van minister Sander Dekker van Rechtsbescherming en staatssecretaris Menno Snel van Financiën zit het grootste deel van de Eerste Kamer met vragen. SP-senator Arda Gerkens heeft daarom namens de andere woordvoerders aan minister Dekker gevraagd om uiterlijk vrijdag 8 februari met een brief te komen waarin gedetailleerd antwoord wordt gegeven op deze vragen. Op grond daarvan wordt het debat op dinsdag 12 februari in tweede termijn voortgezet.
“Niet de heilige graal die alle problemen oplost, wel een forse stap voorwaarts.”
Eerste Kamerlid PVV René Dercksen over het wetsvoorstel KOA
Ondanks dat er vooralsnog nog geen eenduidig antwoord is, valt er wel genoeg te melden over het debat dat maar liefst 9 uur duurde. Grofweg gezien kan het debat worden onderverdeeld in een aantal onderwerpen die hieronder zullen worden besproken:
Meerdere malen wordt een aantal van 45 vergunningen aangehaald in het debat, maar dat lijkt vooralsnog niet vast te staan. Wel lijkt duidelijk dat dit aantal een ondergrens betreft. Minister Sander Dekker van Rechtsbescherming geeft aan hij uitgaat van minstens 40 à 45 vergunningen. De reden voor dit relatief grote aantal? Om genoeg variatie te kunnen bieden.
Legale aanbieders zoals de Lotto en de Staatsloterij ondervinden hevige concurrentie van illegale aanbieders, en dat heeft z’n consequenties. Zo komen de afdrachten van de Toto aan goede doelen onder druk te staan. Illegale aanbieders dragen op hun beurt weer niets af aan goede doelen en dat is oneerlijk. De afdracht aan goede doelen en het maatschappelijke karakter van vooral aanbieders van sportweddenschappen zijn daarom een vraagstuk.
Terwijl sommige Eerste Kamerleden stellen dat vergunninghouders zelf kunnen inschatten of ze al dan niet reclame moeten maken, wordt ook onderstreept dat er genoeg spelers zijn die simpelweg gevoelig zijn voor gokreclames. Zo wordt bijvoorbeeld aangehaald dat reclames voor roken verboden zijn, net als dat geldt voor drugs. De reden daarvoor? Om verslavingen te voorkomen. Waarom moet er dan wel reclame voor gokken kunnen worden gemaakt? Wat opvalt is dat de meningen over de exacte invulling van het reclamebeleid nogal uiteen lopen. Zo wordt onder meer ingehaakt op de volgende discussiepunten:
“het legale aanbod moet zich natuurlijk ook bekend kunnen maken in Nederland¨
Sophie van Bijsterveld (CDA) over eventuele gokreclames
Games en kansspelen raken steeds meer met elkaar verweven; het is de laatste tijd al vaker onderwerp van discussie geweest. Erg verwonderlijk is dat niet; ze worden op het internet lang niet altijd gescheiden van elkaar aangeboden. Binnengames duiken gok elementen op en typische kansspelen als roulette kunnen als spelletje worden gespeeld. Ook de kwestie rondom lootboxes (virtuele schatkisten die spelersvoordelen opleveren en tegen betaling kunnen worden aangeschaft) levert een hoop discussie op in zowel Nederland als in het buitenland. Lees hier meer over de kwestie rondom lootboxes.
Ondanks het verbod van onlinekansspelen in Nederland zijn er toch buitenlandse aanbieders geweest die zich nadrukkelijk op de Nederlandse consument hebben gericht. Het gevolg? Boetes van honderdduizenden euro’s. Volgens meerdere Eerste Kamerleden zouden alle partijen die zich de laatste jaren schuldig hebben gemaakt aan illegale kansspelen in Nederland, bestraft moeten worden. Hoe? Door vanuit het buitenlandh un activiteiten te richten op Nederlandse spelers. De website van buitenlandse online operators zijn immers gewoon toegankelijk op het Nederlandse wet aangezien er geen IP of DNS-blokkades zijn. Onlineaanbieders die al zijn beboet, waren onder andere: Come-On, Betsson met Kroon en Oranje Casino, Mr Green en 7Red. Voor een volledig overzicht van overtreders van de wet op kansspelen verwijzen we je naar de sanctiebesluiten op de site van de kansspelautoriteit.
Bij het reguleren van de markt is het de verwachting dat spelers zich moeten registreren met een bsn-nummeren inzetlimieten moeten instellen, net als de mogelijkheid moeten hebben om zich uit te sluiten voor online kansspelen. Dat klinkt allemaal natuurlijk heel erg nobel, maar laten we vooral niet vergeten dat de gebruikelijke kenmerken van een markt -winstmaximalisatie – in schril contrast staat met deze doelen. Achter dit spelletje zit namelijk een enorme industrie die maar één doel heeft: winst maken. Er is daarom een voortdurend spanningsveld tussen winstmaximalisatie en verslavingspreventie. Natuurlijk, er komt een verslavingspreventiefonds en er komen zelfs gepersonaliseerde pop-ups die voor gokverslavingen waarschuwen. Maar het valt niet te ontkennen dat aanbieders zich in een conflictueus gebied bevinden tussen winst maken en je goed gedragen. Nogal een dilemma.
“Geldzucht is de wortel van alle kwaad”
Mirjam Bikker (Christenunie)
Een van de voornaamste redenen om online gokken te reguleren, is dat er anders elk jaar miljoenen euro’s via de achterdeur verdwijnen. Veel Nederlandse politici pleiten daarom voor de wet zodat er geld in het laatje wordt gebracht. Waar eerst de speler zelf met 5% werd belast op winsten bij de Toto hoger dan €449, moet voortaan de organisator 29% belasting betalen. Wordt er voor deze opzet gekozen? Dan wint de speler, want die krijgt een betere rechtspositie ten opzichte van de aanbieder.Ook de Belastingdienst wint, want we hebben het hier over een miljoenenindustrie. Hoeveel miljoen? Nou, in de Rijksbegroting 2019 wordt voor sportweddenschappen alleen al rekening gehouden met 6 miljoen aan belastinginkomsten in 2020. Vanaf 2021 zou dat zelfs 12 miljoen moeten zijn. Saillant detail is dat spellen zoals bingo,blackjack en poker niet eens zijn meegenomen in de begroting.
Hoewel het aanbieden van onlinekansspelen in Nederland verboden is, wil dat niet zeggen dat Nederlandse spelers geen gokje kunnen wagen. De reden daarvoor is simpel. Websites van buitenlandse aanbieders zijn namelijk ‘gewoon’ toegankelijk op het Nederlandse web. En dat verbaast André Postema van de PvdA nogal. Want “blijkbaar vinden de indieners en deminister, de bestrijding van het illegale aanbod ook weer niet zó belangrijk dat het blokkeren van deze schadelijke kansspelwebsites tot de mogelijkheden behoort”. Postema verlangt daarom meer duidelijkheid over de criteria die de Nederlandse overheid hanteert bij het al dan niet inzetten van DNS- en IP-blokkades en andersoortige interventies. Waarom dit tot dusver niet is gedaan? Omdat er een vrij verkeer van goederen en diensten geldt binnen de Europese Unie. Daardoor zijn deze blokkades dus in strijd met de EU-richtlijnen.
Van gokreclames tot aan belastingen en van IP-blokkades tot aan goede doelen; het zijn nogal wat kopzorgen die het voorstel met zich meebrengt. Toch kan er al wel een eerste balans worden opgemaakt. Zo is er een aantal onderwerpen waar de Eerste Kamerleden het (grotendeels) over eens zijn en waar ze het (grotendeels) over oneens zijn.
Afgaande op de laatste sentimenten lijkt het wetsvoorstel wel degelijk kans van slagen te hebben.Sterker nog, we zijn bij Casino.nl licht optimistisch over de slagingskansen. Terwijl de meeste partijen (zoals de VVD, D66,GroenLinks, PvdA en PVV) al in de Tweede Kamer voor het ingediende wetsvoorstel stemden, is nu te hopen dat de christelijke partijen zoals de CDA en de ChristenUnie in de Eerste Kamer ook water bij de wijn zullen doen. Bij het opmaken van de balans kunnen we nog geen unaniem oordeel vellen, dat zul je al begrepen hebben. Toch lijkt het erop dat we (voor nu) de volgende onderverdeling kunnen maken:
Voorstanders:
Neutraal:
Tegenstanders:
“Faciliteren en geld verdienen aan gokken is geen taak van de overheid
Diederik van Dijk (SGP)
Waar gedebatteerd wordt, worden verwijzingen gebruikt om standpunten kracht mee te geven, en aan opvallende uitspraken was geen gebrek. We lichten er drie uit:
René Dercksen van de PVV lijkt voorstander van het wetsvoorstel, maar uitte wel duidelijk zijn zorgen over de gang van zaken op Malta. Door het ontbreken van een gereguleerde markt zijn veel Nederlandse online casino’s namelijk naar het Mediterrane eiland verhuisd om vanuit daar hun onlinekansspelen aan te bieden. Hoewel de Maltese vergunning hoog staat aangeschreven, is het volgens een zorgwekkend artikel van de Telegraaf ‘Russisch roulette’ binnen de Nederlandse gemeenschap onlinecasinomedewerkers. Zo zouden veel Nederlandse jongeren naar de dranken drugs grijpen, onder meer om de hoge werkdruk te doorstaan. Dat erde laatste jaren al meerdere Nederlandse doden zijn gevallen, baart dan ook reden tot zorg. Dercksen wil meer duidelijkheid hoe er wordt omgegaan met deze van origine Nederlandse aanbieders als ze vanuit Nederland hun diensten aanbieden.
Terwijl er in 2016 nog 1,5 miljoen Nederlanders waren die wel eens online gokje waagden, lag dat aantal eind 2018 alweer op 1,86 miljoen. Het was Niko Koffeman van de PvdD die tijdens de vergadering verwees naar de onderzoeksresultaten van Holland Casino waaruit deze cijfers blijken. Hoewel Koffeman zelf tot de tegenstanders lijkt te behoren, ziet hij ook de kansen in. Samen zouden de 1,8 miljoen Nederlandse gokkers namelijk een bedrag van 600 miljoen euro per jaar omzetten. Aan belastingen alleen al zou dat de Nederlandse staat 175 miljoen euro per jaar opleveren.
André Postema van de PvdA lijkt vooralsnog neutraal te zijn, maar liet tijdens het debat wel weten over verschillende aandachtspunten nog z’n twijfels te hebben. Dat deed hij onder meer door in te gaan op de overlap tussen games en gokken en dan in het bijzonder over de lootboxes. Tijdens zijn betoog verwees hij daarbij onder meer naar het onderzoek van de Kansspelautoriteit waaruit is gebleken dat één op de twee gamende jongeren online de overstap van gamen naar gokken maakt. Hoewel het verwerken van lootboxes in games al sterk is beperkt, is dit ongetwijfeld een kwestie die nog wel vaker aan bod zal komen tijdens de volgende debatten.
Ook de nodige feiten mogen tijdens een heus debat niet ontbreken. Hoewel we dat de politici maar moeilijk kwalijk kunnen nemen, beschouwen we het wel als onze roeping om deze‘feitjes’ op hun waarheidsgehalte te checken. We hebben er daarom twee claims uitgepikt:
Regulering betekent simpelweg dat meer mensen risico lopen op gokverslavingen, zo blijkt althans in buurlanden. Het is Mirjam Bikker van de Christenunie die met deze claim komt.
Factcheck: om deze bewering te accepteren dan wel te verwerpen, hebben we gekeken naar de onlinegokmarkten in België en Denemarken.
Conclusie: laten we het zo zeggen dat regulering van de online gokmarkt er in elk geval niet voor zorgt dat het aantal verslavingen daalt. Sterker nog: afgaande op landen als België en Denemarken lijkt het zelfs voor de hand te liggen dat het aantal verslavingen ook in ons land zal toenemen. Wel moet daarbij nadrukkelijk worden vermeld dat de sportweddenschappen daar een grote rol bij spelen en dat lang niet alle verslaafde gokkers bij een gereguleerde aanbieder spelen. We kunnen ons de zorgen van Mirjam Bikker echter wel voorstellen.
Volgens André Postema van de PvdA zou er in het criminele circuit “makkelijker en sneller geld verdiend worden dan met de drugshandel”. Zou het waar zijn?
Factcheck: van de bovengenoemde 1,8 miljoen Nederlanders die illegaal online gokt, speelt dus niemand in een, volgens de Nederlandse wetgeving, gereguleerde omgeving. Ook wordt er in Nederlandse fysieke horecazaken jaarlijks voor miljoenen euro’s illegaal gegokt op sportwedstrijden. De KSA deed in 2018 daarom ook meerdere invallen en rolde daarbij onder meer gokzuilen op. Dit zijn computersystemen waarbij illegaal kan worden gegokt op sportwedstrijden. Recente schattingen laten zien uit dat er elk jaar zo’n 37 miljoen euro omgaat in gokzuilen.
Conclusie: dat er miljoenen worden omgezet in het illegale gokcircuit lijkt ons duidelijk en dater ook geld wordt witgewassen met online kansspelen is dat ook, maar om nu te stellen dat er meer geld wordt omgezet met illegale kansspelen dan met drugs, lijkt ons wat moeilijk te vergelijken. Echter, dat er criminelen zijn die simpelweg de aandacht verleggen van drugshandel naar illegale kansspelen, is op zich wel een aannemelijke claim.
“Ik betreed het café, geef mijn burgerservicenummer, toon mijn paspoort of rijbewijs, en geef inmijn drinkprofiel op dat ik niet meer dan drie biertjes per avond wil drinken. Er wordt een persoonsdossier aangemaakt. De man achter de tapkast houdt mij strak in de gaten en wanneer ik mijn tweede biertje bestel, stuurt hij mij een mailtje dat de tweede bestelling wel erg snel volgt op de eerste consumptie.”
Het is Menno Knip van de VVD die met deze analogie komt, om niet veel later te vervolgen:
Als ik te lang door drink, wordt mijn overweging gegeven mij vrijwillig voor zes maanden te laten schorsen, omdat ik kennelijk tekenen van verslaving vertoon. Wanneer ik ten slotte uit onmacht begin te schreien, word ik beoordeeld als”verslaafd” en tegen mijn zin voor een half jaar geschorst. Van mij wordt verwacht dat ik mij alsdan laat behandelen.”
Wat Knip met de analogie wil duidelijk maken is dat het beoogde preventiebeleid van nieuwe gokwet ‘betuttelend’ en daarmee niet realistisch is. Natuurlijk moet de gokker worden geïnformeerd over de gevaren, net zoals dat geldt voor mensen die alcohol consumeren. Toch mag volgens Knip niet worden vergeten dat het uiteindelijk de gokker zelf is die verantwoordelijkheid voor zijn of haar eigen gedrag moet nemen. Het bij de hand nemen van de speler is slechts tot op zekere hoogte nuttig. Maar het blijkt uiteindelijk een eigen keuze.
De plenaire vergadering kon live worden gevolgd via de livestream van de Eerste Kamer, en dat is gedaan ook. Zo waren er om 13:00 uur, op het hoogtepunt van het debat, zo’n 350 kijkers. Dat lijkt op zich nog niet bijster veel, maar laten we niet vergeten dat het zo’n 9 uur duurde. Hoe er op sociale media werd gereageerd? We nemen een aantal reacties met je door.
Nog even genieten van het – vooralsnog onvoltooide – plenaire debat met minister @SanderDekker en staatssecretaris @Menno_Snel gisteren over wetsvoorstellen kansspelen #online en #speelcasinoregime? Kijk of lees het integrale verslag terug. https://t.co/mOgEfAr2GK pic.twitter.com/FPObebkF7O
— Eerste Kamer (@EersteKamer) 6 februari 2019
Dekker: Reclame #kansspelen is noodzakelijk om mensen naar legaal aanbod toe te leiden. #debatkansspelen
— Centrum voor Verantwoord Spelen (@VerantwSpelen) 5 februari 2019
.@mirjambikker besluit haar bijdrage met de woorden: “We zijn nog niet overtuigd dat deze voorgestelde wetten bijdragen aan de hoofddoelstellingen van het gokbeleid. Wij wedden niet graag en al helemaal niet op het verkeerde paard.” #gokwetten #kansspelen pic.twitter.com/boYGKAVsMP
— ChristenUnie Eerste Kamer (@CU_EersteKamer) 5 februari 2019
Door de online #kansspelen uit de illegaliteit te halen wordt betere controle mogelijk. Wel moet worden gemonitord of de implementatie leidt tot een verlies van inkomsten aan goede doelen.
— D66 Eerste Kamer (@D66_EersteKamer) 5 februari 2019
Lees hier de spreektekst van @MargoAndriessen terug: https://t.co/o12JgpvqHm pic.twitter.com/MPhuGdct79
Plenair debat speelcasinoregime in #EersteKamer op verzoek van de Kamer dinsdagavond na eerste termijn aangehouden. Minister @SanderDekker @ministerieJenV gevraagd in een brief uiterlijk vrijdagochtend eerst duidelijkheid te geven over drie zaken. Tweede termijn dinsdag 12/2. pic.twitter.com/azk1o5caAe
— Eerste Kamer (@EersteKamer) 5 februari 2019
Tuurlijk, wij willen bij Casino.nl dat de nieuwe Wet op de kansspelen zo snel mogelijk wordt gelegaliseerd. Dat zou immers het moment zijn waar we met z’n allen zo lang naartoe hebben geleefd. Maar ondanks het feit dat we ons de laatste jaren groen en geel hebben geërgerd over de gang van zaken, willen we niet dat de gokwet er ten koste van alles komt. Want hoe graag we ook een gokje wagen op het internet, uiteindelijk draait het er wel om dat de speler terechtkan in een veilige speelomgeving. Onze standpunten zijn dan ook als volgt:
What’s next? Na uren lang met onze neus bovenop het scherm te hebben gezeten, is het tijd om de balans op te maken. Voor nu zijn de conclusies als volgt:
update 11 februari 2019
Tijdens de plenaire vergadering heeft de Eerste Kamer aan minister Sander Dekker gevraagd om met een brief nader in te gaan op de belangrijkste onbeantwoorde vraagstukken. Dat is inmiddels gedaan en volgens de minister kunnen de vraagstukken worden onderverdeeld in drie tal kernvragen:
De motie-Bouwmeester c.s. gaat er van uit dat elke aanbieder die niet over een Nederlandse vergunning beschikt, maar desondanks toch online kansspelen aanbiedt in Nederland, illegaal bezig is. Om wel in aanmerking te komen voor een vergunning moeten aanbieders aantonen dat ze zich kunnen gedragen.
Met het wetsvoorstel moeten strenge regels gaan gelden voor gokgerelateerde reclames. Daarbij wordt gestreefd naar een zekere balans, wat betekent dat een totaal verbod niet wenselijk is. Gokkers die spelen bij illegale aanbieders moeten namelijk naar de legale markt worden bewogen en daarom is promotie en dus reclame wenselijk.
Met het amendement Swinkels/Verhoevenis de mogelijkheid om het internetverkeer te manipuleren, te blokkeren of te filteren weggevallen. Toch zijn er ook andere opties:
De antwoorden uit de brief van minister Dekker vormen de basis voor de plenaire vergadering van dinsdag 12 februari. Daarbij wordt de volgende planning aangehouden:
Speel bij online casino's met een Nederlandse vergunning
Op deze pagina vind je een casino met licentie overzicht. Dit omvat alle online operators…
In dit artikel wordt de ‘no-lose’ roulette strategie behandeld waarmee een Britse gokker jarenlange voor…
Let op: veel casino's Duitsland zijn open, maar hebben strengere regels dan in Nederland. De…
Bij ieder interessante bonus zetten wij deze neer op onze site zodat iedereen deze niet…
Gokken bij een casino zonder NL vergunning is illegaal voor Nederlandse spelers en kan leiden…