Nieuws & Acties

Onduidelijke spelregels voor sponsoring door casino’s in Zuid-Afrika

In Zuid-Afrika vallen de 36 casino’s onder de Department of Trade and Industry. Die hebben besloten dat casino’s mogen blijven adverteren en sponsoren onder striktere, maar nog vage  voorwaarden. Dus is men in de branche in de war…

(foto: Zodwa Ntuli, directeur-generaal van het Zuid-Afrikaanse Department of Trade and Industry)

Het enige handvat dat is aangereikt is dat de nieuwe voorwaarden en beperkingen feitelijk dezelfde zijn als voor alcoholische dranken. Eén voorstel is daarmee duidelijk: er mag alleen geadverteerd worden tussen 8 uur in de avond en 6 uur in de ochtend. Daarmee probeert men te voorkomen dat jongeren worden geconfronteerd met reclame-uitingen van casino’s op TV en radio. Men kan het met deze maatregel eens zijn of niet, hij is in elk geval eenduidig.

Dat is niet het geval met sponsoractiviteiten in de sport. Op zich is sponsoring van sportorganisaties door casino’s toegestaan, maar ze mogen niet gepaard gaan met reclameactiviteiten. Dat is erg vaag, want mag een Zuid-Afrikaanse voetbalclub overdag dan geen shirtreclame dragen en na acht uur ’s avonds wel? De directeur-generaal op het departement voor bedrijven- en consumentenregulering gaf toe dat dit nog niet helemaal duidelijk was, maar zij leek van mening te zijn dat de vaste reclame-uitingen, zoals reclameborden en shirtreclame toegestaan zouden worden, maar promotionele activiteiten daaromheen niet, althans niet zover ze zouden gaan botsen met de verdere richtlijnen. De betreffende hoge ambtenaar, mevrouw Zodwa Ntuli, heeft jarenlang ervaring in het mogelijk maken van gezonde concurrentie in Zuid-Afrika. De reclamerichtlijnen zullen niet alleen de wenkbrauwen fronzen bij de bestaande casino’s, maar ook bij een aantal grote bookmakers die zich opmaken om de Zuid-Afrikaanse markt te betreden binnen het segment sportweddenschappen. Daarover buigt zich de National Gambling Board (NGB), die overigens onder hetzelfde departement valt.

Casino’s hebben nog een maand de tijd om hun mening over de nieuwe maatregelen te geven en zij zullen op het punt van de sponsoring zeker opheldering gaan vragen. Tot die tijd is het voor de inwoners van dit grote land raadzaam even goed te kijken wat er op hun T-shirt staat, want voor je het weet loop je illegaal reclame te maken.

Gerelateerde content