november 27, 2017 4:07 pm

Meer over lootboxen in games

gamingWe kwamen er eerder over te spreken; de lootboxen in games. Deze schatkistjes met upgrades en wapens voor personages zouden een manier van gokken zijn en dus volgens sommigen onder de categorie online gokken moeten worden geschaard. Er klinken stemmen voor en stemmen tegen lezen we op NU.nl. Deze hebben we op een rijtje gezet. In de tussentijd doet de kansspelcommissie in Nederland en België onderzoek.

Ophef

De ophef laaide op bij de lancering van een nieuw spel van software provider Elektronic Arts (AE). Spelers kwamen er achter dat ze hun tegenspelers niet meer de baas waren als ze niet ook van die schatkisten met upgrades aanschaften. Die lootboxen zitten niet in de prijs van het spel inbegrepen. Dat vinden sommige spelers niet eerlijk. Er worden steeds vaker gok- of kansspelelementen geïntegreerd in games. Al op jonge leeftijd raken we gewend aan het kansspelelement. Een voorbeeld dat wel eens wordt gegeven zijn de voetbalplaatjes die kinderen sparen.

Steeds vaker lootboxen in games

Lootboxen komen de laatste jaren steeds vaker voor in games. Software ontwikkelaars voegen de optie toe aan hun games om extra geld aan hun spelers te verdienen. De Nederlandse Kansspelautoriteit startte daarom een onderzoek  waarin de vraag centraal stond of deze lootboxen niet een vorm van gokken zijn. De koper weet ten slotte niet van te voren wat er in zijn schatkist zit.

Risico voor minderjarigenjongeren gokken

Vooral voor minderjarigen zou het risico op problemen als gevolg van de lootboxen groot zijn. Jongeren zijn impulsiever en eerder geneigd zich in de schulden te steken om die begerenswaardige lootboxen maar te kunnen betalen waarmee ze mogelijk sneller verder komen in het spel.

Een gokschuld kan voor de jeugd tot grote problemen leiden. Dat kan dan onzichtbaar zijn voor de omgeving omdat lootboxen niet als gokken wordt gezien. Op het moment dat de kansspelautoriteit lootboxen als kansspelen classificeert, dan kan er een verbod worden opgelegd. Een wetsvoorstel ligt inmiddels al bij de Eerste Kamer.

Lemmers

Jeroen Lemmens van de Universiteit van Amsterdam zegt dat lootboxen verslavend zijn. Daar valt wat hem betreft niets tegenin te brengen. Het belonende karakter van de lootboxen dat soms wel en dan weer niet wordt waargemaakt is verslavend en maakt dat spelers steeds opnieuw worden gemotiveerd om de lootboxen aan te schaffen. Natuurlijk zijn sommige spelers gevoeliger voor verslaving dan anderen. Maar dat maak voor het verslavende karakter van de lootboxen dus niets uit.

Preventief

Niet iedereen die gokt raakt ook verslaafd. Maar je zou kunnen verdedigen dat als een gokelement tot verslaving kan leiden, en het wordt als zodanig niet erkend in het spel, dat dit iets is wat het risico voor spelers groter maakt. De maatregelen die normaal gesproken worden genomen tegen gokverslaving zijn niet van kracht in de games met lootboxen. Het preventieve verslavingsbeleid zou dan ook op games met lootboxen moeten worden toegepast om risico’s te minimaliseren.

Lees meer over verantwoord gokken

EA

Software provider Elektronic Art dat het nieuwe spel Star Wars Battlefront II uitbracht is van mening dat lootboxen niet kunnen en zullen worden verbonden aan gokken en of gokverslaving. Zij benadrukken dat het wat hen betreft enkel gaat om het bieden van een leuke, uitdagende game ervaring. De provider zegt dat je niet afhankelijk bent van de lootboxen als speler om te winnen in het spel. Wat er in de lootboxen zit, kan ook worden gewonnen in het spel zelf zonder aanschaf van de schatkistjes.

Cosmetische waarde lootboxen

Veel schatten in de lootboxen hebben een meer cosmetische waarde. Daarbij moet je denken aan nieuwe pakjes voor een personage. Dat zijn dan elementen die je niet verder helpen in het spel maar gewoon voor een verrijking van de speelervaring zorgen. Dat laatste is als we EA moeten geloven waar het hen allemaal om te doen is. Dat er vele miljoenen worden verdiend met de verkoop van de schatkisten laten we dan even buiten beschouwing als mogelijk motief voor het verkopen van lootboxen. Oordeel zelf of dit helemaal geloofwaardig is.

Voordeel

Het lootboxsysteem in Star Wars Battlefront II werkt echter niet alleen met cosmetische upgrades maar wel degelijk met schatten die een speler een voordeel bieden ten opzichte van een speler die geen lootboxen koopt. Een ontevreden speler zegt hierover op NU.nl: “Microtransacties zelf heb ik geen problemen mee, zolang je niet wordt gedwongen om ze te gebruiken. Dan hadden ze dat bedrag in de aankoopprijs moeten voegen.”

Andere spelers

Ook andere aanbieders van games maken gebruik van een vergelijkbaar systeem om extra geld aan spelers te verdienen, of zoals EA het omschrijft, spelers een extra mooie spelervaring te bieden. FIFA maakte bijvoorbeeld al gebruik van een vergelijkbaar systeem in zijn Ultimate Team-modus. In dit systeem konden spelers kaarten kopen om het team sterker te maken. De shooter Overwatch van Activision Blizzard heeft ook lootboxen in zijn pakket maar deze bieden wel alleen de zogenaamde cosmetische upgrades voor personages.

game overVerklaring

De reden dat game ontwikkelaars met truc op de proppen komen om meer aan hun games te verdienen kan volgens critici tevens worden gevonden in het feit dat de uitbaters steeds hogere kosten hebben om hun spellen te ontwikkelen.

Dat moet toch ergens worden gecompenseerd. Ook de concurrentie speelt daarbij een rol, want er zijn steeds meer aanbieders van games op de markt die zich snel ontwikkelen. In de mobiele markt is de strategie om meer geld te verdienen met extra’s ook een bekend fenomeen.

Maatregelen

Voor er maatregelen kunnen worden getroffen zal de Kansspelautoriteit eerst zijn onderzoek moeten afronden. Een verbod op de lootboxen zou volgens sommigen zorgen dat de providers weer creatiever gaan nadenken over hoe de spellen te verbeteren en meer spelers aan te trekken zonder dat ze hen daarvoor een poot uit hoeven te draaien. Ook in in Belgie loopt het onderzoek naar het wel al dan niet plaatsen van lootboxen onder de kansspelen. De minister van Justitie pleit hoe dan ook voor een verbod op games met lootboxen.

EA past zich aan

EA heeft voor nu de microtransacties in Star Wars Battlefront II uitgeschakeld. Dat lijkt een slimme zet, want de kritiek is niet mals en komt uit alle hoeken. De provider zijn wel voornemers om het systeem later weer te activeren. Ook in andere spellen van de provider zijn de lootboxen aangepast. PEGI – de organisatie die leeftijdsclassificaties geeft aan games – denkt intussen na over meer bewustwording van de aanwezigheid en gevolgen van lootboxen.

Blijf op de hoogte van het laatste casino nieuws bij casino.nl

Tags: , , ,

Gecategoriseerd:
Geschreven door eveline