april 7, 2009 12:35 pm

Wat mag nog wel van ASA?

ASA staat voor Advertising Standards Authortiy. Zij controleren en bekijken reclame spotjes, filmpjes, poster en radio reclame ten behoeve van kansspellen in de Verenigd Koninkrijk. Toch blijkt het vaak ontzettend moeilijk voor kansspel bedrijven een passend, leuk en flitsend reclame te maken zonder dat deze door ASA wordt verboden.

Zojuist hebben ze weer een reclame van de buis gehaald omdat er een aantal klachten binnen waren gekomen. Het spotje ging over het spel bingo en in het spotje zag je gekleurde bingo ballen door de scherm heen springen in een Kermis. Met blije gezichten erop getekend was het duidelijk dat je op de betreffende online bingo site veel lol zou kunnen hebben zoals men bijvoorbeeld dus op een kermis heeft.

Toch vond ASA dit niet gepast. De ballen leken teveel op gekleurde snoepje waardoor het publiek wat ze met deze reclame wou bereiken ver onder de gemiddelde leeftijd lag van iemand die een kansspel mocht spelen. Het werd dus van de buis gehaald om die redenen.

Het wordt steeds moeilijker voor kansspel bedrijven iets te maken dat pakkend is en ook nog mag dat het bijna een onmogelijke opgave wordt. Aangezien het binnen de Verenigd Koninkrijk wordt toegelaten dat men reclame maakt in welke vorm dan ook, willen ze natuurlijk van deze gelegenheid gebruik maken. Wel hebben ze met steeds toenemende maatregelen te maken en wordt het bedenken van iets passends steeds moeilijker.


Gecategoriseerd: ,
Geschreven door