Nieuws & Acties

Steeds minder vaak echte geld prijzen bij Loterijen

Nederlandse loterijen geven steeds vaker prijzen weg als ijs, elektronica of een fiets in plaats van een geldbedrag. Spelers bij de Postcode-, Vrienden- of Bankgiro Loterij winnen steeds vaker gesponsorde prijzen, zo blijkt uit onderzoek van de Telegraaf. Raar, als je bedenkt dat de meeste mensen toch niet daarvoor meespelen met een loterij. Wel een echte cash prijs winnen? In het online casino zijn alle prijzen echt geld én is het uitbetalingspercentage beduidend hoger!

Prijzen in natura

Zo’n 60% van al het prijzengeld van de genoemde grote loterijen in Nederland gaat inmiddels naar zulke prijzen in natura. Dit is in totaal een bedrag van 250 miljoen euro. Het gaat hierbij bovendien om prijzen die veelal gesponsord worden door bedrijven om hun product onder de aandacht te brengen. Denk maar eens aan het vele ijs dat er bij de Postcodeloterij te winnen is. Het percentage aan ‘natura prijzen’ is een stuk hoger dan een paar jaar geleden, zo blijkt uit verhalen van oud-werknemers van de loterijen.

Voor de loterijen scheelt het weggeven van materiële prijzen heel veel geld. Op de prijzen in natura krijgen de drie Goede Doelen Loterijen korting, terwijl dat uiteraard niet kan op geldprijzen. Ze adverteren met de commerciële waarde van de prijzen, waardoor de prijzenpot groter lijkt”, vertelt een voormalig werknemer. Een auto telt voor de cataloguswaarde mee in de prijzenpot, terwijl de loterijen er veel minder voor betalen. “Dat is overigens niet verboden”, zegt Martijn van de Koolwijk van de Kansspelautoriteit (Ksa), de toezichthouder op de goksector. „In de wet staat niet of loterijen met de inkoop- of verkoopprijs moeten adverteren. Daar zijn ze vrij in.”

Prijzenpot

De loterijen laten het zo eruit zien alsof de prijzenpot van de loterij heel hoog is, en niet of een deel van dit geld ook materiële spullen bedraagt: “De loterijen begrijpen heel goed dat je met een prijzenpot die groot lijkt meer loten verkoopt”, stelt een ex-werknemer. Daarnaast moeten de Goede Doelen Loterijen de helft van de inleg aan een goed doel schenken en twintig procent gaat op aan marketing en andere kosten, waardoor van elke ingelegde euro slechts dertig cent in de prijzenpot belandt. In vergelijking is dat weinig: de Staatsloterij keerde vorig jaar 68 procent uit aan prijzengeld, concurrent De Lotto gaf iets meer dan de helft van de inleg terug aan de spelers.

Goede doelen spekken

Ook mogen de loterijen een deel van hun prijzen in natura meetellen als donatie aan een goed doel, bijvoorbeeld kaartjes voor een gesteund museum. Die kaartjes tellen weer mee voor de prijzenpot en het geld dat de loterijen hiervoor betalen telt mee voor de 50% die de loterijen verplicht moeten afstaan van de inleg. De prijzenpot wordt dus hoger, terwijl ze minder aan goede doelen hoeven af te staan. Dubbel winst dus.

Volgens de loterijen gaat het hen er vooral om om zoveel mogelijk spelers blij te maken met een prijs: “Door geld in naturaprijzen te steken, kunnen meer deelnemers blij worden gemaakt. Door de massale inkoop krijgen we enorme kortingen, zodat we meer prijzen kunnen inkopen”, stelt woordvoerder Martijn van Klaveren. De vraag is echter of niet veel deelnemers aan de loterij liever een prijs van €10 euro hebben, in plaats van twee bekers ‘cookie-dough’ ijs.

Uitkeringspercentage

Na zulke verhalen krijg je het gevoel dat het veel lucratiever is om je geld in te zetten in het online casino. Niet alleen is het uitbetalingspercentage veel hoger, vaak rond de 95%. Voor het online casino is dat bijvoorbeeld gemiddeld 96.54%. Bovendien heb je anders dan bij een loterij waar alles afhankelijk is van toeval, het lot veel meer in de hand. Zo is bij het spelen van baccarat de strategie wel degelijk bepalend hoe groot de kans is op winst, iets dat je van een loterij niet kunt zeggen.

Relevant news

show