november 16, 2015 4:16 pm

Minder reclame voor online gokken in Belgie

download

Gokbedrijven maken te veel reclame, vindt de Kansspelcommissie in Belgie en daarom gaat de commissie met de verschillende gokbedrijven om de tafel zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor het reduceren van de hoeveelheid reclame die er wordt gemaakt ten behoeven van (online) gokken. Gokreclame moet pas na acht uur op de televisie komen, stelt de Kansspelcommissie. Waarom? Door pas na acht uur reclame voor gokken te maken, zullen minderjarige minder snel in de verleiding komen om te gokken. Dit lezen we vandaag in Nieuwsblad

Toename online gokken

Online gokken is nog nooit zo populair geweest in ons buurland. Gokbedrijven maken van deze populariteit gebruik om reclame te maken. Online gokken en websites die een spellen aanbieden genieten immers van een goed bezocht platform en dat levert mooie reclameruimte op. Maar ook op radio, televisie en tijdens sportwedstrijden wordt er reclame voor gokken gemaakt. De Kansspelcommissie vindt het te veel en wil er dan ook een stokje voor steken. Woordvoerster Marjolein De Paepe benadrukt deze boodschap; ‘Het is de bedoeling midden januari tot een overeenkomst te ­komen, dit in samenwerking met minister van Justitie Koen Geens (CD&V), de gokbedrijven zélf, alsmede de organisaties die gokverslaving bestrijden, zoals de VAD in Vlaanderen, en de Gezinsbond en Test-Aankoop.’

Kwetsbare groep

De Kansspelcommissie wil vooral de minderjarigen beschermen, maakt De Paepe kenbaar. Minderjarigen vormen namelijk een zeer kwetsbare groep en deze groep moet nu juist tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Dat doet men niet door reclame te maken, dat doen men door reclame te weren van de buis en de radio. Voor acht uur geen gokreclame, luidt dan ook het devies. Er zal ook een verbod komen op het plaatsen van slogans die de indruk wekken dat gokken ­financiële problemen zouden oplossen. Waar het op neerkomt is dat er meer discretie in acht moet worden genomen. Reclame mag, maar wel op de juiste manier.

Organisaties tegen gokken

De Kansspelcommissie kan geen beslissingen nemen met betrekking tot de Lotto en Euromillions. De reclame voor gokken is voor organisaties die verslaving bestrijden een doorn in het oog. Zij zien de reclame dan ook graag van het visier verdwijnen. Gokverslaafden raken soms in de problemen. Deze organisaties vinden dan ook dat de de gevaren van het gokken niet voldoende worden benadrukt. Ook wordt de reclame volgens deze organisaties steeds agressiever. Zo zouden bepaalde gok­bedrijven e-mails sturen naar mensen die al een tijdje niet meer spelen om hen aan te moedigen weer te gaan gokken. De specifieke acties die de Kansspelcommissie zal ondernemen zullen de komende weken duidelijk worden.

Voorbeeld Functie Belgie

Belgie loopt voor op Nederland gezien zij al een beleid voor het legaliseren van online gokken in plaats hebben. In Nederland daarop tegen ligt het voorstel voor de legalisering van online kansspelen nog in de kamer. Voordeel voor Nederland is om de ontwikkelingen in Belgie nauw te volgen en daar van te leren. Als alles volgens plan verloopt zal Nederland in 2016 zijn kansspelen beleid aanpassen. We wachten het af…

 


Gecategoriseerd:
Geschreven door eveline