Nieuws & Acties

Kansspelen zijn niet voor minderjarigen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de kansspelindustrieIn het fysieke casino zul je ze niet snel aantreffen, maar dankzij de onbegrensdheid van het internet is het maar moeilijk om kinderen uit het zicht te houden van kansspelen. Ondanks dat gokspellen zijn bedoeld voor volwassenen, worden steeds meer kinderen verleid tot gokken.

Uit onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven bleek onlangs namelijk al dat veel Vlaamse kids precies weten hoe online casinospellen werken. Ook in Engeland heerst er nu onrust nadat toezichthouder UK Gambling Commission (UKGC) kansspelaanbieders heeft opgeroepen per direct te stoppen met reclame die aantrekkelijk kan zijn voor jongeren onder de 18 jaar. Het is allemaal te doen om maatschappelijk verantwoord ondernemen in de kansspelindustrie. En dat blijkt moeilijker dan gedacht.

Netent is de boosdoener

Vooral software-ontwikkelaar Netent wordt aangesproken op het verleiden van jonge spelers. De spellen van Netent zijn razend populair en worden ontwikkeld met verschillende thema’s. Veel van die thema’s zijn ook aantrekkelijk voor kinderen onder de 18 jaar. Toch blijkt het onderscheid van wat aantrekkelijk is voor kinderen enerzijds en volwassenen anderzijds natuurlijk erg vaag. Want ook voor volwassenen zijn spellen met een vrolijk thema leuk. Wat ‘aantrekkelijk is voor kinderen’ is volgens het UKGC het specifieke gebruik van bepaalde kleuren, animaties en andere elementen, zoals dieren. Maar ook sommige namen worden als te verleidelijk gezien voor jonge spelers. Denk aan Fluffy Favourites en Jack and the Beanstalk, om maar met wat rake voorbeelden te komen.

Lootboxes: betalen om te winnen

Als zowel de Belgische als de Nederlandse autoriteiten zich er druk om maken of lootboxes moeten worden gekenmerkt als kansspelen, dan weet je dat het menens is. Via deze lootboxes kunnen upgrades worden aangeschaft om zo verder te komen in het spel. En dat is pay-to-win en dus een oneerlijke strijd. Want die upgrades leveren weer voordelen op ten opzichte van andere deelnemers. Althans, dat wordt gehoopt. Want de inhoud van de box is niet van tevoren bekend. Dat heeft weer alles weg van een kansspel. Veel games worden gespeeld in het heetst van de strijd, waardoor impulsieve beslissingen niet ongewoon zijn. Ook is er de sociale druk tijdens groepsspelen, waardoor minderjarige gebruikers het gevaar lopen op een verslaving. Dat maakt de kwestie rondom lootboxes nog een ethische kwestie ook.

Kindercasino’s: leiden jonge gokkers op

Dan hebben we ook nog de kamervragen over de arcadehallen, die ook wel worden aangeduid als kindercasino’s. We hebben het hier over high tech speelhallen, waar kinderen boven de 12 jaar mogen spelen. Niets mis mee, zul je waarschijnlijk denken. Toch is het allemaal te doen om de tickets die kunnen worden verdiend tijdens het spelen. Met die tickets kunnen weer prijzen worden gekocht. Hoe gaver de prijs, hoe meer tickets dat kost. En dat stimuleert weer om steeds maar door te blijven spelen. Zo worden kinderen in deze ogenschijnlijk onschuldige speelhallen opgeleid tot jonge gokkers, aldus tegenstanders.

Verantwoordelijkheid ligt bij de kansspelindustrie

De oplossing? Verantwoord marketingbeleid. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de kansspelindustrie zelf. Hoewel dat op zich een nobel streven is, blijkt dat in de praktijk lang niet even makkelijk. Want lootboxes in videogames kunnen nog wel worden geweerd en kindercasino’s kunnen in het ergste geval worden gesloten. Maar hoe voorkom je dat online casinospellen aantrekkelijk worden voor kinderen? Zelfs het aanpassen van reclame-uitingen die mogelijkerwijs jonge mensen zouden aanspreken is lastig. Dat komt omdat de richtlijnen niet duidelijk zijn. Er is immers een verschil tussen spellen die specifiek gericht zijn op kinderen en kindvriendelijke spellen. Als een game provider een spel maakt van een populair sprookje, dan is dat ook leuk voor volwassen spelers. Wij volwassen houden nu eenmaal van cartoons, animatiefilms en dus ook van kindvriendelijke spellen.

Relevant news

show