Kroeg redden met een loterij? Mag niet, volgens de KSA
Het laatste café uit het Utrechtse dorp Leersum dreigt te verdwijnen, maar als het aan…
De kansspelautoriteit waarschuwt consumenten voor fraude met bekende loterijen. Criminelen maken steeds vaker gebruik van de logo’s en namen van bekende loterijen om nep-loten te verkopen. Het komt steeds vaker voor dat mensen valste mailtjes krijgen en worden gebeld door oplichters, waarbij men zich voordoet als representant van een loterij. Hiermee proberen de oplichters persoonsgegevens te bemachtigen.
De kansspelautoriteit zegt dat oplichters steeds verder gaan in het gebruiken van namen van echt bestaande loterijen. Het is daardoor moeilijker om de oplichting te doorzien. De kansspelautoriteit adviseert daarom consumenten om nooit een geldbedrag te betalen om een prijs in ontvangst te nemen. Ook moet men geen automatische incasso’s meer accepteren. Zo werd er bijvoorbeeld namens de postcodeloterij gebeld, waarbij mensen werd gevraagd om een rekeningnummer op te geven om zo via automatisch incasso geld te kunnen afschrijven. Hierna zouden de mensen hun prijs ontvangen. Ook in naam van de BankGiro loterij zijn zulke mailtjes verstuurd, compleet met logo, waarin prijzen werden belooft, die niet bleken te bestaan.
De eerste fraudegevallen die aan het licht kwamen, was een nepactie met de titel ‘postcodeklapper’. In ruil voor persoonlijke gegevens werden zogenaamd prijzen weggegeven. In naam van de staatsloterij werd een belactie gehouden met onrealistische lotprijzen. Daarnaast werden het logo, de adresgegevens en de persoonsnaam van een medewerker van de BankGiro Loterij gebruikt in een mailing met gegarandeerde prijzen, die niet bleken te bestaan. De naam van de Postcode Loterij werd daarnaast misbruikt in een belactie, gericht op specifieke woonplaatsen. Daarbij moest toestemming worden gegeven voor een automatische incasso van administratiekosten á € 24,95, om een prijs te ontvangen. Deze variant is op dit moment actief.
Fraude met onbestaande loterijen waarbij vaak in gebrekkig Engels mensen werden benaderd, waren al langer bekend. Deze fraudepraktijken worden veel professioneler aangepakt. De Kansspelautoriteit adviseert altijd te vragen of de loterij wel een vergunning heeft en dat te controleren.
De kansspelautoriteit vermeldt op de site een aantal tips om zeker te weten datje niet met oplichters te maken hebt:
•Als je wordt gevraagd om te betalen om een prijs te ontvangen, doe dit dan niet. Een echte loterij zal dit namelijk nooit vragen, omdat je al voor je lot hebt betaald.
•Verleen nooit telefonisch toestemming voor een automatische incasso (vanaf 1 februari 2014 is machtiging per telefoon afgeschaft).
•Vraag van tevoren of desbetreffende loterij over een vergunning beschikt.
Het blijft natuurlijk verstandig om nooit zomaar telefonisch persoonlijke gegevens af te staan. De kansspelautoriteit wordt graag op de hoogte gebracht van dergelijke praktijken.
Meer lezen over fraude en oplichting in de casino wereld en hoe je jezelf kan beschermen? lees ons uitgebreide pagina over fraude en oplichting
Het laatste café uit het Utrechtse dorp Leersum dreigt te verdwijnen, maar als het aan…
Zelf een loterij organiseren, het klinkt vermakelijk en volstrekt onschuldig. Toch zijn de Belastingdienst en…
Veilig en verantwoord gokken staan vandaag de dag hoog in het vaandel. Vorige week werd…
Loterijen kennen een lange geschiedenis. Iedereen weet wat het is en veel mensen hebben wel…
Update: Februari 2019 heeft de eerste kamer eindelijk de nieuwe wet op kansspelen aangenomen. Deze…
Nancy Viola was boos, lezen we in de Telegraaf. Haar man had zich niet aan de…